April 6, 2011

Tip untuk mengelakkan kelam-kabut di pagi hari....

Biasalah perkara macam nie memang sering berlaku kalau kita tak rancang masa dgn betul, nak nak waktu pagi isnin boleh jadi sesak nafas kalau semua nak dibuat pada masa tu gak....kene terlewat bangun tak haru...dibuatnya....nie ader sedikit tip yang aku amalkan utk menjadikan waktu pagi sentiasa berjalan lancar....
1.Sediakan segala keperluan esok hari sebelum tido dari A to Z. Letakkan pakaian anda dan anak yang telah digosok bersama dgn aksesori mcm kerongsang,jam, cincin hdbag pada satu tempat.Supaya esok hari tak perlu nak pandankan kerongsang yang maner sesuai dgn baju yg hendak dipakai.


2.Malam hari sebelum tido tu...Isi siap-siap air ke dlm bekas minuman utk dibawa ke pejabat dan sekolah. Bangun pagi dah tak payah nak pikir dah leh buat bende lain.....


3.Letakkan beg sekolah dan beg pakaian berdekatan pintu,supaya pagi bila nak gerak terus jer capai dan tak payah nak berasak-asak nak turun tangga dgn nak pegang handbeg la...kunci la...dan last sekali


4.Macam saya kunci jam h/p untuk bangun pagi.Manakala jam lonceng lak saya gunakan untuk set masa keluar rumah. Jadi bila jam berbunyik itu tandanya dah tiba masa untuk saya keluar dr rumah. Dgn cara nie tak lah kite terlajak masa utk tiba opis.... 


Inilah caranya saya menguruskan keluarga tanpa bantuan suami disisi...agar tak kelam kabut sgt di pagi hari....Praktikan lama-lama nanti jadi biasalah...






mama izah :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...